Protokół z 1 posiedzenia KBiP rok 2015

ZK.5511.2.2015.1

WEW.8541.2015.ZK

PROTOKÓŁ NR 1/15

z posiedzenia

KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU

z dnia 17.03. 2015 r.

 

W posiedzeniu uczestniczyli :

  1. Marcin Michalik – Z-ca Prezydenta Miasta ds. Technicznych i Rozwoju,
  2. Jacek Króliczek – Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności,
  3. Krzysztof Szulc – Radny Miasta Chorzów,
  4. Grażyna Kosińska – Jokel – Radna Miasta Chorzów,
  5. Andrzej Zbierański – Z-ca Komendanta Miejskiego Policji w Chorzowie,
  6. Janusz Gancarczyk – Komendant Miejski PSP w Chorzowie,
  7. Arkadiusz Labocha – Dowódca JRG,
  8. Robert Jańczuk – Wojskowy Komendant Uzupełnień w Chorzowie,
  9. Izabela Jaron – Komendant Straży Miejskiej,

 

Posiedzenie prowadził : Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności – Jacek Króliczek.

Przebieg posiedzenia protokołowała : Bożena Urbanik –Żmurko, inspektor ZK.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Bieżąca ocena zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta.
  2. Profilaktyka związania z podwyższaniem świadomości mieszkańców o istniejących zagrożeniach oraz sposobie postępowania w razie ich wystąpienia.
  3. Przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z ulatnianiem się tlenku węgla w mieszkaniu.
  4. Przyjęcie Planu Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2015 rok.
  5. Przyjęcie Programu „Bezpieczne Miasto Chorzów 2015”.
  6. Zaopiniowanie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2014 rok.
  7. Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji programu „Bezpieczne Miasto Chorzów 2014”.
  8. Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji programu Rady Miasta „Bezpieczeństwa dla Miasta Chorzów”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad. 1.

Bieżąca ocena zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta.

Analizy stanu bezpieczeństwa w mieście dokonał Andrzej Zbierański, przedstawiając zestawienie przestępstw odnotowanych w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2015r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2014r.

W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na spadek liczby przestępstw (o 35 czynów w stosunku do stycznia 2014r.), wykrywalność na poziomie 69,9%, ponadto w analizowanym okresie :

  •  funkcjonariusze ujęli na gorącym uczynku (lub w bezpośrednim pościgu) 84 osób;
  •  aresztowano tymczasowo 2 osoby;
  •  policjanci ustalili i zatrzymali 163 osoby poszukiwane listami gończymi;
  •    odnotowano 2655 interwencji, z czego większość dotyczyła zakłóceń ładu i porządku publicznego;
  •    nałożono łącznie 784 mandatów karnych;
  •    w miesiącu lutym 2015r. odnotowano 52 kolizje drogowe (głównie na ul. Dąbrowskiego, ul. 3 Maja, ul. Katowickiej, ul. Kościuszki), powyższe zdarzenia miały miejsce na drogach o nasilonym ruchu kołowym oraz w miejscach prowadzonych robót drogowych i wiązały się ze zmianą organizacji ruchu kołowego.
  • Najczęstszą przyczyna zdarzeń drogowych było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu, niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami.
  •    w analizowanym okresie za miejsca szczególnie zagrożone wystąpieniem czynników kryminogennych uznano:
  •  ul. Katowicka – kradzieże z włamaniem,
  •  ul. Parkowa – kradzieże,
  •  ul. Metalowców – kradzieże, rozboje,
  •  ul. Hajducka – niszczenie mienia, rozboje, bójki i pobicia,
  • ul. Armii Krajowej – kradzieże pojazdów, kradzieże z włamaniem,
  •  ul. 3 Maja – kradzieże, kradzieże z włamaniem,
  •  ul. Styczyńskiego – kradzieże, kradzieże z włamaniem,
  •  ul. Główna – kradzieże,
  • ul. Lipińska – rozboje,
  •  ul. Beskidzka – kradzieże,
  •  Plac Hutników – kradzieże,
  •  ul. Kościuszki – kradzieże, kradzieże z włamaniem,
  •  16 Lipca – kradzieże,
  •  ul. Pudlerska – kradzieże z włamaniem,
  •  Plac Dworcowy – kradzieże,
  •  ul. Niedurnego – uszkodzenia ciała.W związku z powyższym wydano polecenie służbie dyżurnej Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego wnikliwej obserwacji zapisu z kamer monitoringu, zamontowanych we wskazanej lokalizacji (ul. Katowicka, ul. Hajducka, ul. Armii Krajowej, ul. 3 Maja, ul. Styczyńskiego).            Z-ca Komendanta Miejskiego Policji w uzupełnieniu dodał, że od dnia 16 marca b.r. na terenie miasta wznowiono patrole słuchaczy Szkoły Policji z Katowic oraz służby ponadnormatywne KMP.          Prezydent Michalik zwrócił się z pytaniem do przedstawiciela KMP o ocenę skuteczności monitoringu wizyjnego w mieście. Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności poinformował, że po konsultacjach z przedstawicielami KMP oraz akceptacji przez SM, opracowano wykaz miejsc przeznaczonych pod rozbudowę sytemu monitoringu wizyjnego w roku 2015r. – ul. Pudlerską ( 1 kamera),- skrzyżowanie ulic 11 Listopada i Ficka (1 kamera),- rejon ulic St. Batorego oraz 16 Lipca,- teren USC z uwzględnieniem przystanku autobusowego, fontanny oraz placu zabaw,Zaplanowano również do realizacji w 2015r., modyfikację bieżącej lokalizacji kamer, w tym przy ul. Gałeczki i ul. Ryszki (w celu objęcia monitoringiem ronda i placu zabaw przy ul. Szczecińskiej), a także ul. Armii Krajowej i ul. Szpitalnej (w celu objęcia monitoringiem obszaru Dworca PKP).
  • – rondo Gembały.
  • – część Parku Róż od ul. Żwirki i Wigury,
  • – ul. Piekarską,
  • – skrzyżowanie ulic Siemianowickiej, Mazurskiej i Bożogrobców (1 kamera),
  • Zgodnie z powyższym wykazem ustalono objąć monitoringiem:
  • Z-ca Komendanta Miejskiego Policji poinformował, że na podstawie prowadzonych analiz odnotowano wzrost zatrzymań sprawców przestępstw na gorącym uczynku a także spadek kradzieży samochodów w mieście (w stosunku do ubiegłego roku ilość kradzieży zmniejszyła się o 50%). Na powyższe niewątpliwie wpłynął fakt posiadania monitoringu miejskiego.

Ad. 2.

Profilaktyka związania z podwyższaniem świadomości mieszkańców o istniejących zagrożeniach oraz sposobie postępowania w razie ich wystąpienia.

Przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z ulatnianiem się tlenku węgla w mieszkaniu.

 

Pani Komendant Straży Miejskiej omawiając tematykę powyższego punktu zwróciła uwagę na szeroką działalność profilaktyczną realizowaną przez funkcjonariuszy SM w ramach tzw. patrolu szkolnego. Podstawowym zadaniem patrolu szkolnego jest edukacja dzieci, młodzieży ukierunkowana na zapobieganie popełnianiu wykroczeń, przestępstw i zjawisk kryminogennych. Na wyposażeniu patrolu szkolnego znajduje się zestaw edukacyjny „Autochodzik” oraz zestaw multimedialny „Bobby”.

Ponadto w okresie wakacyjnym funkcjonariusze patrolu szkolnego biorą udział w festynach z udziałem dzieci i młodzieży, podczas których realizują założenia programów profilaktycznych ukierunkowanych na doskonalenie bezpiecznych zachowań w sytuacji zagrożenia.

W ramach programu „Bezpieczne Miasto” Straż Miejska realizuje nw. bloki tematyczne, adresowane do uczniów chorzowskich szkół podstawowych i gimnazjów.

„Bezpieczna droga do szkoły”,

„Uwaga obcy”,

„Straż Miejska moim przyjacielem”,

„Czy pies musi gryźć”,

„Bezpieczny przedszkolak”,

„Bezpieczeństwo w szkole i poza nią”,

„Płytka wyobraźnia to kalectwo”,

„Kompetencje Straży Miejskiej”,

„Odpowiedzialność prawna nieletnich”,

„Bezpieczne zabawy zimą”,

„Stop paleniu papierosów”,

„Znam numery alarmowe – I pomoc”,

„Czy potrafisz ratować życie? – I pomoc ”,

„Bezpieczne wakacje”.

 

Ponadto w od 2014r Straż Miejska współuczestniczy w realizacji kampanii „Nie rób gańby. Skludzej po swoim psie”. W początkowej fazie kampanii strażnicy miejscy informowali mieszkańców o zaistniałym problemie, a także o konsekwencjach jakie mogą ponieść właściciele czworonogów. W 2014r. funkcjonariusze Straży Miejskiej odnotowali 173 interwencje, nałożyli 39 mandatów, 2 wnioski o ukaranie i 43 pouczenia.

 

Z-ca Komendanta Miejskiego Policji poinformował, że w ramach działań związanych z podwyższaniem świadomości mieszkańców o istniejących zagrożeniach oraz sposobie postępowania w razie ich wystąpienia KMP współuczestniczy w realizacji programów edukacyjnych, których adresatami są dzieci i młodzież (Program Bezpieczna droga do szkoły, Bezpiecznie kibicuję, mądrze dopinguję – młody kibic) oraz seniorzy (w związku z wyłudzeniami pieniędzy metodą „na wnuczka”). Na stronie internetowej KMP w zakładce bezpieczeństwo znajdują się informacje nt. jak unikać zagrożeń , adresowane min. do rodziców, internautów a także osób starszych. Z-ca Komendanta Miejskiego Policji poinformował, że w ramach działań profilaktycznych każdy z funkcjonariuszy dzielnicowych ma obowiązek przynajmniej raz w miesiącu odwiedzić placówkę oświatową, znajdującą się na terenie dzielnicy, która nadzoruje.

 

Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności poinformował o programach profilaktycznych (Program Bezpieczna droga do szkoły – realizowany w klasach 2 chorzowskich szkół podstawowych, Program Bezpiecznie kibicuję, mądrze dopinguję – młody kibic- realizowany w klasach 1 chorzowskich gimnazjów), realizowanych przez Wydział ZK przy współudziale KMP, KM PSP, SM. Ponadto od 2010 r. realizowany jest kurs samoobrony dla kobiet, w trakcie którego uczestniczki oprócz zajęć praktycznych przyswajają techniki udzielania pierwszej pomocy.

 

Komendant Miejski PSP przedstawił zgromadzonym informacje nt. działań podejmowanych przez funkcjonariuszy KM PSP w ramach akcji „Nie dla czadu” t.j.:

– spotkania z młodzieżą szkolną oraz mieszkańcami miasta,

– wystąpienia telewizyjne, artykuły prasowe,

– spotkania z uczniami klas 2 w ramach programu „Bezpieczne życie”,

– dystrybucja ulotek prewencyjnych pozyskanych z KW PSPi Fundacji Proventus.

W związku z powyższymi działaniami przeszkolono 23 Strażników Miejskich, 17 Policjantów, 15 członków Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania UM oraz 28 osób – pracowników zakładów pracy realizujących zadania z zakresu Obrony Cywilnej.

 

W ramach akcji „Czujny Chorzów” Urząd Miasta Chorzów za kwotę 25 000,00 zł. sfinansował zakup czujek tlenku węgla i dymu. W związku z powyższą inicjatywą zamontowano 80 szt. czujek tlenku węgla w budynkach PGM, a także 85 szt. czujek dymu w obiektach OPS. Ponadto wszystkich mieszkańców jak i pensjonariuszy w/w obiektów przeszkolono w zakresie prawidłowego zachowania na wypadek uruchomienia czujki CO jak i w przypadku powstania pożaru.

 

Komendant Miejski PSP poinformował, że w związku ze zdarzeniami z udziałem CO w 2014r odnotowano na terenie miasta 48 interwencji, w których poszkodowanych zostało 31 osób w tym 6 dzieci. W I kwartale 2014r. odnotowano 22 interwencje, w których poszkodowanych zostało 20 osób , w tym 4 dzieci. Natomiast w I kwartale 2015r. odnotowano 19 interwencji, w których poszkodowanych zostało 26 osób, w tym 5 dzieci.

 

Radna Grażyna Kosińska – Jokel oraz Radny Krzysztof Szulc zwrócili się z pytaniem jakie czynniki decydowały o lokalizacji budynków, w których zamontowano czujki tlenku węgla i dymu.

Komendant Miejski PSP poinformował, że budynki typowano na podstawie prowadzonych analiz częstotliwości zgłoszeń (budynki, w których odnotowuje się słabą wentylację nieszczelne kominy, piece). Na korytarzach montuje się czujniki dymu a w mieszkaniach czujniki tlenku węgla. Ponadto Radny Krzysztof Szulc zapytał kto będzie sprawował nadzór nad właściwym funkcjonowaniem czujników, w tym również kto będzie zajmował się kontrolą oraz wymianą baterii w zamontowanych czujnikach. Komendant Miejski PSP poinformował, że wszystkie czynności związane z konserwacją systemu znajdują się w kompetencji zarządcy obiektu, w którym zamontowane zostały czujniki.

Radny Krzysztof Szulc zwrócił się z pytaniem czy na wyposażeniu karetek pogotowia znajduje się aparatura umożliwiająca weryfikację obecności tlenku węgla w pomieszczeniu. Poinformował również, że wraz z całą rodziną uległ wypadkowi podtrucia tlenkiem węgla. Przybyli na miejsca ratownicy medyczni po ok. 20 minutach zdiagnozowali przyczynę zasłabnięcia, a także zadecydowali aby wszystkich poszkodowanych przewieź do szpitala. Radny stwierdził, że ratownicy medyczni nie wezwali na miejsce straży pożarnej, w celu stwierdzenia obecności tlenku węgla, w związku z powyższym zwrócił się z pytaniem dlaczego pogotowie nie wzywa pozostałych służb w momencie przyjęcia zgłoszenia zw. z zatruciem tlenkiem węgla.

Powyższe uwagi zostały przekazane do Stacji Pogotowia Ratunkowego, a po otrzymaniu informacji zwrotnej zostaną przekazane Radnemu.

 

Ad. 3.

Przyjęcie Planu Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2015 rok.

Plan Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2015 rok został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4.

Przyjęcie programu „Bezpieczne Miasto Chorzów 2015”.

Program „Bezpieczne Miasto Chorzów 2015” został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 5.

Zaopiniowanie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2014 rok.

Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2014 rok.

 

Ad. 6. Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji programu „Bezpieczne Miasto Chorzów 2014”.

Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z realizacji programu „Bezpieczne Miasto Chorzów 2014”.

 

Ad. 7.

Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji programu Rady Miasta „Bezpieczeństwa dla Miasta Chorzowa”.

Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z realizacji programu Rady Miasta „Bezpieczeństwo dla Miasta Chorzowa”.

 

 

 

Protokołowała : Bożena Urbanik – Żmurko

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *